‘Sneller, sneller en nog eens sneller’, zo meldde NS afgelopen maand via haar sociale kanalen. Dat is goed nieuws, want hiermee spreken de Nederlandse Spoorwegen (NS) zich prominent uit voor de realisatie van de Lelylijn. Voor de kansen van de Lelylijn is het een belangrijke stap dat nu ook de grootste reizigersvervoerder van het land, in navolging van de politieke tendens, het nut en de noodzaak van de realisatie van een nieuwe spoorverbinding van en naar het Noorden erkent.
Na het plaatsen van de Lelylijn in zo’n beetje alle verkiezingsprogramma’s, de recente positieve woorden van staatssecretaris Stientje van Veldhoven in Buitenhof en de stevig gewortelde steun in de Tweede Kamer zijn nu ook de Nederlandse Spoorwegen om: De Lelylijn draagt als beste bij aan het verbinden van onze landdelen en de ontwikkeling van de BV Nederland. In december sprak de nieuwe president-directeur van de NS, Marjan Rintel, bij diverse media voor het eerst de steun uit voor de nieuwe spoorverbinding tussen Lelystad, Emmeloord, Heerenveen, Leeuwarden en Groningen.
Het statement is opvallend, aangezien de NS en (noordelijke) overheden na de test met een snelle Intercity over het bestaande spoor begin 2019 nog enkel dachten aan het versnellen van de spoorlijnen Leeuwarden – Zwolle en Groningen – Zwolle. Die trein moet per 2023 gaan rijden, maar levert slechts enkele nieuwe reizigers (tot 3.000) op, een beperkte reistijdwinst (tot 15 minuten) en slaat vele steden over. Om nóg een kwartier sneller te zijn dienen grote investeringen (tot €7 miljard) te worden gedaan: alle spoorwegovergangen moeten weg, de spoorbaan moet breder worden gemaakt en de bovenleiding moet vervangen worden. Daarnaast ligt de enige verbinding met het Noorden er dan voor langere tijd uit en is dit deel van Nederland per spoor volledig afgesloten van de rest van het land.
En dat terwijl de Lelylijn veel meer voordelen kent: Per dag zullen niet 3.000, maar zo’n 12.000 extra reizigers kiezen voor de trein in plaats van de auto. Dat zijn vele kilometers die niet meer in een auto worden gereden. Daarnaast zorgt de Lelylijn voor een sterker en robuuster Nederlands spoornetwerk: Bij werkzaamheden zijn reizigers niet meer afhankelijk van de bus, omdat er een tweede (snelle!) verbinding met Noord-Nederland ontstaat. Iets wat hoog tijd wordt, aangezien Groningen, Friesland en Drenthe momenteel volledig leunen op de storingsgevoelige flessenhals Meppel-Zwolle. Daarnaast worden met een investering van €3 tot €5 miljard euro voor de Lelylijn groeikernen als Emmeloord en Drachten per spoor ontsloten, ontstaat een reistijdwinst tot 50 minuten en biedt het enorme kansen voor woning- en kennisontwikkeling buiten de Randstad.
De Stichting Initiatiefgroep Lelylijn en VNO-NCW Noord zijn erg blij met de massale steun uit alle hoeken: Dat stemt positief en motiveert om in volle vaart door te gaan met de lobby om deze broodnodige spoorlijn aangelegd te krijgen Het doel? In 2030 met 200 km/h per trein van Lelystad via Emmeloord naar Leeuwarden of Groningen treinen!
Nieuwsoverzicht