Het jaarlijkse MIRT-overleg (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) van de Tweede Kamer markeerde een belangrijk moment voor de toekomst van de Lelylijn. Tijdens het debat werd duidelijk dat coalitiepartijen PVV, VVD, NSC en BBB vasthouden aan de eis om eerst zicht te hebben op 75% van de financiering voor de aanlegkosten voordat er gestart kan worden met de zogeheten MIRT-verkenning. Als Initiatiefgroep Lelylijn blijven we ervan overtuigd dat deze eis niet past bij een grootschalig en veelzijdig project als de Lelylijn. Toch biedt de uitkomst van het debat waardevolle aanknopingspunten waarmee het proces op weg naar de aanleg van de Lelylijn een vervolg krijgt.
Zo kwam er tijdens het debat brede steun om stappen vooruit te zetten. Onder leiding van NSC-Kamerlid Olger van Dijk werd een motie aangekondigd die het kabinet oproept om het advies van de Rijksadviseur voor de Leefomgeving te volgen. Dit advies behelst een vervolgonderzoek naar het bundelingstracé van de Lelylijn, met specifieke aandacht voor de ontsluiting van nieuwe woningbouw. Voor de noordelijke bestuurders, die zich al jaren inzetten voor deze spoorverbinding, biedt dit een waardevolle basis om verder te bouwen aan de toekomst van de Lelylijn.
En nu? Is het glas halfvol of halfleeg? Nu de stofwolken zijn opgetrokken rond de Lelylijn en de Nedersaksenlijn – de twee hete hangijzers op deze laatste maandag van november – zijn er mooie aanknopingspunten om met het nodige vertrouwen vooruit te kijken. Het onvermogen om de 75%-eis los te laten blijft wrang, maar er zijn voldoende signalen om door te pakken. De komende tijd moet in het teken staan van creativiteit. Verschillende Kamerleden benadrukten dat creativiteit cruciaal is bij het vinden van de benodigde miljarden. Als Initiatiefgroep Lelylijn hebben we daar concrete ideeën over, en we gaan graag het gesprek aan met de Tweede Kamer om deze inspiratie te delen.
Tot slot een shout-out naar de bestuurders en belanghebbenden uit de noordelijke provincies en Flevoland die naar Den Haag waren afgereisd. De zaal zat bomvol, en dat bleef niet onopgemerkt door de minister, staatssecretaris en Kamerleden. Als dat geen motivatie geeft om gezamenlijk door te gaan met de aanleg van de Lelylijn, weten wij het ook niet meer!
De afbeelding is afkomstig van iStock.